Rádce zdravého nákupu: jak vybírat vločky

Dnes se dozvíte v čem je blahodárný účinek vloček.
Díky svým neobyčejným vlastnostem představují totiž perfektní zdroj energie a živin.
Proč bychom je měli zařadit do jídelníčku?
A v čem jsou jednotlivé druhy jiné?

Skromně vypadající vločky jsou stále nedoceněnou potravinou.

V čem jsou vločky tak úžasné?

Mají spoustu fajn vlastností, zajímavý je hlavně obsah vlákniny, která tolik pomáhá našemu trávení.
Potravinové vlákniny do sebe totiž „vsáknou“ nahromaděné toxiny ve střevě a téměř doslova  „seškrabou“ ze stěn střeva zachycené usazeniny, čím přispívají k přirozené detoxikaci  organismu, a také k očistě střev.
Odstraní zácpu  a chrání sliznici střev, čím snižují riziko vzniku rakoviny tlustého střeva.

Vláknina rozpustná ve vodě kromě toho zpomaluje vstřebávání živin a to je  důležité proto, že díky tomu se po jídle náhle nezvýší hladinu cukru v krvi a budete déle zasycení.

Jednotlivé druhy a jejich supervlastnosti

Vůbec nemusíte využívat supervlastnosti jen ovesných vloček variant máte spoustu.

1. Ovesné vločky

Ovesné vločky jsou doslova napěchované vitamíny a dalšími živinami. Tyto „obyčejné“ vločky mají unikátní složení a představují vynikající zdroj energie.

  1.  Vysoký obsah kvalitních  bílkovinCo ovesné vločky dělá tak zvláštními? Za prvé je to vysoký obsah bílkovin (ovesné vločky jich obsahují až 16%), které se svým složením aminokyselin blíží ideálnímu proteinu pro lidský organismus. Obsahují velké množství esenciálních aminokyselin, které jsou potřebné pro budování svalové hmoty.
  2. Chrání před srdečním onemocněním a bojují s vysokým krevním tlakem
    Mnoho vědeckých studií prokázalo, že ovesné vločky pomáhají snižovat hladinu cholesterolu v krvi a tím snižují riziko kardiovaskulárních onemocnění. Ovesné vločky jsou pro svůj obsah rozpustné vlákniny prospěšné při snižování cholesterolu, pomáhají snižovat krevní tlak a pozitivně působí na nervovou soustavu.
  3. Lepší zažívání
    Velký obsahy vlákniny ve vločkách napomáhá lepšímu zažívání a má příznivý vliv na trávicí systém. Natáhne do sebe toxiny, usazené ve střevech, čímž přispívá k detoxikaci a očistě organismu. Vločky účinně odstraňují zácpu a snižují riziko vzniku rakoviny tlustého střeva. Důležitá je však pravidelná konzumace – po jedné misce zázraky nečekejte.
  4. Pomocník hubnutí
    Obsažená vláknina navozuje déle pocit plnosti.  Po vydatné ovesné kaši proto nebudete mít hlad hodně dlouhou dobu. Nehrozí uždibování ani mlsání.
  5. Dobrý zdroj energie
    Jsou ideálním zdrojem energie pro sportovce a vůbec všechny, kdo mají před sebou náročný den. Mají totiž poměrně vysoký obsah sacharidů, které se ale díky kombinaci s vlákninou uvolňují do krve pomalu a rovnoměrně. Díky tomu nejen pomáhají udržet vyrovnanou hladinu krevního cukru v průběhu dne a dodávají organismu potřebnou energii například během náročného tréninku.
  6. Prevence rakoviny
    Obsahují fytochemikálie, které snižují riziko vzniku rakoviny prsou a další rakoviny hormonálního původu. Oves bojuje také proti karcinogenům v gastrointestinálním traktu.
  7. Obsahují velké množství železa – obsah železa je v nich skoro stejný, jako v mase. Když se tedy ovesné vločky stanou běžnou součástí vašeho jídelníčku, budete méně unavení a nebude vám hrozit chudokrevnost.
  8. Kromě toho vám jejich konzumace zajistí také dostatek vitamínu B-komplex, který je důležitý pro správnou funkci nervů, imunitního systému, a také pro dobrou paměť a lepší schopnost soustředění.
  9. Díky obsahu stopových prvků jako je mangan, zinek či měď, prospívá pravidelná konzumace také zdraví nehtů a pokožky.

Jemné a instantní vločky mají odlišnou výrobu

Trošku jinak se ale vyrábí vločky, které v obchodech najdete pod názvem jemné a instantní. Mohlo by se zdát, že jde jen o ovesné vločky rozdrcené, ale není to úplně tak.

Ty menší, jemné (často označené anglickým slovem fine oats) vznikají tak, že se ovesné zrno před lisováním příčně pokrájí. Naproti tomu ty větší, běžné, se vyrábějí lisováním (tzv. vločkováním) celého zrna. Výhodou jemných vloček je, že není třeba je vařit tak dlouho jako ty celé.

Na trhu najdete i ovesné vločky instantní. Jde o vločky, které se vyrábějí z hrubé ovesné drti – mouky, která se napařuje, a z ní se vločky vyrábějí. Je to bohužel na úkor našeho pocitu zasycení. Z nutričního hlediska nejsou změny významné, je pouze vhodné zmínit vyšší glykemický index instantních vloček, které rychleji zvyšují a neudrží hladinu cukru v krvi.

2. Pohankové vločky

Pohanka je známou a velmi oblíbenou superpotravinou.

  • Neobsahuje lepek, proto se hodí i pro celiaky.
  • Je velmi zdravá kvůli obsahu mnoha vitamínů a minerálů – je bohatým zdrojem vitamínu C, E, zinku, selenu a rutinu. Rutin podporuje vstřebávání vitamínu C. Zvyšuje pružnost cév a snižuje hladinu LDL cholesterolu. Posiluje a chrání cévní stěny.
  • Pohankové vločky se vyrábějí napařováním pohanky. Vznikají tak, že se zrnka pohanky navlhčí v páře, a poté se lisují.
  • Tyto vločky jsou vhodné na přípravu kaší, polévek, müsli, pomazánek i karbanátků.
  • Je vhodné počítat s jejich typickou chutí, která ne každému vyhovuje.
  • Vločky jsou trošku tužší, ale dají se rozvařit a vytvořit tak základ jídla (třeba právě v karbanátcích a placičkách).

3. Rýžové vločky

  • Vyrábí se hlavně lisováním celozrnné rýže.
  • Obsahují velké množství vitamínů, jako jsou vitamíny skupiny B, vitamín E, draslík, selen, hořčík, fosfor nebo zinek.
  • Jsou velmi snadno stravitelné, a proto jsou vhodné především při zažívacích problémech.
  • Jsou vhodné do kaší.

4. Špaldové vločky

  • Špalda je známá svým výjimečným složením, je bohatá na bílkoviny a vitamíny, obsahuje hořčík, nezatěžuje trávicí systém a má ořechovou chuť.
  • Smíchejte jemné špaldové vločky s ovesnými, abyste získali krémovitější strukturu.
  • Tyto vločky se nerozváří, drží svůj tvar.
  • Dají se použít jako zavářky do polévek, na pečivo, lívance, karbanátky, sušenky, granoly a müsli tyčinky, knedlíky a zavářkové knedlíčky, v případě kaší lépe před podáváním rozmixovat.

5. Amarantové vločky

  • Amarant podporuje tvorbu a regeneraci mozkových buněk, snižuje cholesterol a obsahuje vitamíny C, E, dále pak zinek, draslík, hořčík, železo i vápník.
  • Počítejte s charakteristickou chutí.
  • Vločky je vhodné použít hlavně do slané kuchyně – zavářky do krémových polévek a omáček.

6. Jáhlové vločky

  • Vznikají vyloupáním prosa. Jsou drobné, proto je stačí vařit krátce. 
  • Jsou bohatým zdrojem hořčíku, železa, fosforu a manganu, obsahují vitaminy skupiny B.
  • Podporují funkci ledvin, růst a kvalitu nehtů a vlasů.
  • Jsou lehce stravitelné a doporučují se při trávicích potížích.
  • Můžete je použít na nepečené cukroví, muffiny, jemné kaše (lépe před podáváním rozmixovat), knedlíky, lívance.

7. Ječné vločky

  • Jsou skvělým pomocníkem pro snižování cholesterolu.
  • Ječmen podporuje funkci jater, žlučníku a obsahuje vitamín B6 a draslík.
  • Díky tomu že se nerozváří jsou skvělé jako zavářky do polévek, na pečivo, lívance, karbanátky, sušenky, muffiny, granoly a müsli tyčinky, knedlíky a zavářkové knedlíčky, drobenky.

8. Žitné vločky

  • Obsahují vitamíny skupiny B, E, kyselinu listovou, fosfor, hořčík, želeno nebo selen.
  • Ovlivňují trávení a správnou funkci střev.
  • Jsou vhodné jako zavářky do polévek, pečivo, lívance, karbanátky, sušenky, granoly a müsli tyčinky.

Jak tedy vybírat?

Na vločkách není až tak moc co vymyslet a jelikož se nijak nekazí, výrobci je nemusí příliš konzervovat a chemicky ošetřovat. I když je tedy koupíte v supermarketu, máte téměř stoprocentní šanci, že jsou zcela přírodní. Vyměňte tedy cereálie plné přídatných látek za vločky a pochutnejte zdravých jídlech ze základních průmyslově neupravených surovin.

Jak je využít?

Vločky nabízejí desítky možností využití, přičemž každá z možností má ještě mnoho dalších variant.

Naprostou většinu vloček můžete využít pro přípravu jak sladkých, tak slaných jídel. Některé se zcela rozvaří nebo rozměknou, jsou tak ideální volbou při přípravě kaší, do smoothie nebo třeba do palačinek. Jiné si i po delším namáčení nebo vaření zachovávají tvar a konzistenci a  budou zřejmě ideální volbou například do sušenek, slaného i sladkého pečiva, knedlíků nebo do granoly.

Jejich příprava a doba varu se liší podle druhu. Těch pár minut za to opravdu stojí!

Jaký je právě ten Váš oblíbený druh vloček?

Martina Vrbická

Martina Vrbická

Martina je zdravá kuchtička, lektorka VAŘME JINAK, milovnice dobrého zdravého jídla a nemilovnice doplňků stravy.
Člověk, který něco ví o kvalitě a bezpečnosti potravin a z toho vychází.
Jejím mottem je: "Změna životního stylu nemusí být dřina a odříkání. Berme změny s radostí."

Více o Martině najdete sekci O MNĚ.
Martina Vrbická