Rádce zdravého nákupu: jak vybírat živočišné tuky

Tuky jsou přirozenou a důležitou součástí naší stravy. Rozhodující je ale jejich složení. 
Základní dělení je na rostlinné(oleje) a živočišné (tuky)…ale samozřejmě existuje i mnoho kombinací. 

My začneme živočišnými tuky. 

Pár rad k nákupu

Krok č. 1: Hlídejte si tabulku nutričních hodnot

V této tabulce se u seriózního výrobku dozvíte z jakých druhů mastných kyselin se tuk skládá. Měly by převažovat nenasycené před nasycenými. Pokud tedy informace o druzích a množství jednotlivých mastných kyselin chybí, tuk nekupujte.

Krok č. 2: Kupujte opravdové máslo

Vyhněte se náhražkám. Vyrábí se totiž také másla s přídavkem smetanového zákysu (75 % tuku), se sníženým obsahem tuku či ve směsi s rostlinnými tuky (takový výrobek potom najdeme třeba pod názvem tříčtvrteční máslo a další).

Kdo je kdo?

Máslo

Klasické máslo se vyrábí ze smetany a obsahuje minimálně 80 % mléčného tuku, obsah vody nesmí být vyšší než 16 %.
V máselném tuku převažují bohužel nasycené mastné kyseliny (asi 70 %), což je v dnešní době, kdy jíme nasycených tuků zhruba dvojnásobek než jsou doporučované hodnoty, nevhodné, proto je třeba jejich příjem omezovat.

Existují i dva zvláštní druhy másla:

  • Čerstvé máslo – výrobek s tímto označením se smí prodávat do 20 dnů od data výroby.
  • Stolní máslo – je z mrazírenských zásob, kde smí být skladováno nejdéle 24 měsíců od data výroby při teplotě mínus 18 ºC a nižších. Smí se prodávat do 20 dnů od vyskladnění z mrazírny.

Pomazánkové „máslo“

Pomazánkové máslo se vyrábí z mléka a jeho hlavní složku tvoří smetana. Je to vlastně  taková „mléčná pomazánka“.
Při výrobě se do smetany přidá ještě sušené mléko, emulgátory, škroby, mlékárenské bakteriální kultury a soli, popř. různé ochucovaní přísady (pažitka, paprika apod.).

Má oproti máslu nižší obsah živočišného tuku. Obsahují však stejně jako máslo hlavně nasycené mastné kyseliny.

Můj osobní názor

Do másla se nesmí přidávat žádné další látky než mléčné a voda, proto jeho použitím nepřijmete do svého těla žádné přídatné látky.

Takže podle mého názoru, pokud si dáte pozor na množství, je máslo vhodnější variantou, protože nedodáváte tělu žádné další přídatné látky.

Rozhodnutí je na Vás

Dopřát si můžete všechno margarín i máslo. Záleží na jejich množství a celkovém jídelníčku.
Naučte se s tuky „šetřit“ (pozor – ne je ale úplně vynechat). Vždyť mazat můžete i čerstvými sýry nebo tvarohem.

Celkový příjem tuků bychom měli alespoň zhruba kontrolovat. Lidskému organizmu škodí nejen nevhodné složení mastných kyselin přijímaných tuků, ale i vysoký příjem tuku obecně.

Martina Vrbická

Martina Vrbická

Martina je zdravá kuchtička, lektorka VAŘME JINAK, milovnice dobrého zdravého jídla a nemilovnice doplňků stravy.
Člověk, který něco ví o kvalitě a bezpečnosti potravin a z toho vychází.
Jejím mottem je: "Změna životního stylu nemusí být dřina a odříkání. Berme změny s radostí."

Více o Martině najdete sekci O MNĚ.
Martina Vrbická