Rádce zdravého nákupu: jak vybírat snídaňové cereálie

Snídaňové cereálie jsou v dnešní době oblíbené hlavně díky své rychlé přípravě – stačí je nasypat z krabice do misky, zalít mlékem nebo jogurtem a snídaně je hotová. Jenže není krabice jako krabice. Mezi jednotlivými druhy jsou obrovské rozdíly.
Pokud si na výběru dáte záležet, mohou klidně součástí vašeho jídelníčku být.

Krok č. 1: Obsah jednoduchých cukrů

U většiny výrobků může být problémem vysoký obsah jednoduchých sacharidů = cukrů. Ten by měl být co nejnižší.

Dobrou pomůckou je se podívat na složení, kde musí být suroviny vždy seřazeny sestupně podle použitého množství, a pokud je cukr uveden na jenom z prvních míst, jsou takové cereálie spíš sladkostí. Právě vysoký podíl cukrů vede k brzkým pocitům hladu a další chuti na sladké.
Pokud chcete znát číselnou hodnotu – obsah cukrů by měl být nižší než 28 gramů na 100 gramů výrobku.

Krok č. 2: Obsah vlákniny

Obiloviny, které tvoří základ dobrých cereálií, jsou ideálním zdrojem vlákniny.

Určitě vyberte ty celozrnné, protože ty obsahují právě nejvíce vlákniny.
Ideální jsou ty s minimálně 5 gramy vlákniny na 100 gramů výrobku. Po takových budete déle sytí.

Krok č. 3: Zrádná energetická hodnota

Některé druhy cereálií nám mohou dodat dokonce mnohem více energie, než ve skutečnosti potřebujeme.

Cereálie jsou vyrobené z obilnin (POZOR neznamená to, že jsou automaticky celozrnné), které jsou sami o sobě velice energeticky bohaté. S výslednou energetickou hodnotou ještě zamávají další přísady (oříšky, čokoláda, sušené ovoce a další). Cereálie obsahují v průměru 1800 – 2200 kJ na 100 g.

Krok č. 4: Obsah soli

Všichni víme, že přesolený jídelníček nikomu neprospívá. Dlouhodobě nadměrný příjem soli zvyšuje krevní tlak a s ním i riziko infarktu, způsobuje otoky a zatěžuje ledviny. Obsah soli by neměl přesahovat 1,2 g na 100 g.

Šetřete proto kukuřičnými lupínky (cornflakes), protože v jejich jedné porci je ukryta denní dávka soli pro dospělého člověka.

Kolik si nasypat do misky?

Za běžnou porci považujeme 40 g cereálií. To je porce pro menší děti nebo ženy s menší fyzickou aktivitou, případně ty, kdo drží dietu. K tomu nezapomeňte přidat 150 g polotučného mléčného výrobku a 50 g ovoce.

Muži a dospívající děti si mohou dopřát 2 porce snídaňových cereálií (80 g) a k tomu asi 200–250 g polotučného mléčného výrobku.

Co Vy a cereálie?
Už v nich máte jasno?

Martina Vrbická

Martina Vrbická

Martina je zdravá kuchtička, lektorka VAŘME JINAK, milovnice dobrého zdravého jídla a nemilovnice doplňků stravy.
Člověk, který něco ví o kvalitě a bezpečnosti potravin a z toho vychází.
Jejím mottem je: "Změna životního stylu nemusí být dřina a odříkání. Berme změny s radostí."

Více o Martině najdete sekci O MNĚ.
Martina Vrbická