Rádce zdravého nákupu: jak vybírat mléko

Mléko vyvolává tolik rozporů a mýtů jako málokterá potravina.
Pokud ho chcete používat a poradit s výběrem… hurá na čtení článku.

Výhody pro naše tělo

  • Mléko je hlavně zdrojem plnohodnotných bílkovin a vápníku.
    Plnohodnotné živočišné bílkoviny obsahují nezbytné  takzvaně esencialní aminokyseliny.
    Navíc se stravitelnost bílkovin z mléka  blíží 95%.
    Obsah bílkovin v mléce se obvykle pohybuje mezi 3,2 až 3,5 %.
  • Mléko obsahuje i lehce stravitelný mléčný tuk, který je výborným zdrojem vitamínu A, navíc obsahuje i stopy vitamínů D a E a cenné esenciální mastné kyseliny.
  • Z minerálních látek je v mléce obsažen hlavně vápník, hořčík, zinek, selen a další.
    Mimořadné postavení má především vápník. Vápník obsaženy v 1 litru mléka nebo tomu odpovídající množství mléčných výrobků pokrývá denní potřebu dospělého člověka.
    „Mléčný“ vápník dokáže lidský organismus velmi efektivně využít. Jeho využitelnost je podstatně vyšší (třikrát a v některých případech i vícekrát – využitelnost vápníku: mléko 32,4 %, sýry 32,8 %, jogurty 25 %, špenát pouze 5 – 13 % ) než z rostlinných zdrojů, a proto jsou mléko a mléčné výrobky jako zdroj vápníku nenahraditelné.

Jak na výběr? 

Krok č. 1: Tepelné ošetření

Mléka a smetany lze rozdělit podle tepelného ošetření na:

  •  pasterované (neboli čerstvé) – je ošetřeno pasterací (zahřátím do 100 stupňů), ta zachovává nutriční hodnoty i obsah vápníku. 
    Pozor – je nutné ho skladovat při teplotě 4 – 6 °C. Obvykle má trvanlivost od 10 do 20 dnů.
  • trvanlivé – tento druh v obchodech najdeme nejčastěji. Je ošetřeno vysokou teplotou, která zničí všechny přítomné mikroorganismy.
  • s prodlouženou trvanlivosti – je použita vyšší teplota než je pasterační, ale ne taková jako pro UHT ošetření. Trvanlivost je 20 – 40 dnů v chladu.

Rozdíl mezi pasterovaným a trvanlivým mlékem je především v jeho senzorických vlastnostech. Živinově tak velký rozdíl není. Výrazně se neliší ani obsahy vitaminů a minerálů. Tepelným ošetřením se z mléka ztrácí maximálně 10 % vitaminů.

Krok č. 2: Podle tučnosti

  • Mléko plnotučné – obsahuje nejméně 3,5 % tuku
  • Mléko polotučné – obsah 1,5 – 1,8 % tuku
  • Mléko odtučněné nebo odstředěné – obsah tuku nejvýše 0,5 %

Mezi nízkotučným a polotučným mlékem není z hlediska obsahu tuku, a tedy i energie, příliš výrazný rozdíl (pouze 1 g tuku na 100 ml mléka), ale chuťově je na tom lépe to polotučné. Co se ale odebráním tuku vytrácí jsou vitamíny rozpustné tucích… takže vyhrává polotučné.

Další druhy

Mléko selské

Je to mléko plnotučné bez úpravy obsahu tuku – má tedy obsah tuku, který se po nadojení nezměnil přidáním ani odebráním, nesmí však být nižší než 3,5 procenta.

Mléko z automatu

Je to mléko nadojené a je bez tepelného ošetření.
Takže: ! Pozor ! toto mléko může obsahovat choroboplodné zárodky, které je nutné zničit převařením. Sváření mléka doma je ale nešetrný zákrok a z hlediska ztrát živin může být daleko nepříznivější než tepelné ošetření v mlékárně.

Ochucená mléka

Trvanlivá ochucená mléka se vyrábí stejnou technologii jako neochucená, ale jako ochucující složka se většinou používá nějaká příchuť:  vanilková, jahodová či čokoládová plná cukrů... takže od těch ruce pryč  🙂 .

Rada na závěr:

Z hlediska zdravého stravování je vhodné využít mezi trvanlivými mléky „zlatou střední cestu“ – mléko polotučné.

Martina Vrbická

Martina Vrbická

Martina je zdravá kuchtička, lektorka VAŘME JINAK, milovnice dobrého zdravého jídla a nemilovnice doplňků stravy.
Člověk, který něco ví o kvalitě a bezpečnosti potravin a z toho vychází.
Jejím mottem je: "Změna životního stylu nemusí být dřina a odříkání. Berme změny s radostí."

Více o Martině najdete sekci O MNĚ.
Martina Vrbická