Rádce zdravého nákupu: Jak vybírat pečivo

Ve zdravém stravování se nemusíte pečivu plně vyhnout,  jak se ale v jeho nabídce vyznat?
Jak vhodné pečivo vypátrat v obchodě?
Na co si dát při výběru pozor?
Podle 8-mi jednoduchých kroků to pro Vás bude hračka. 

Jak vybrat kvalitní pečivo v 8 jednoduchých krocích:

Krok č. 1: Čtěte etikety a ptejte se

Pokud chcete koupit opravdu kvalitní pečivo a mít přehled o jeho složení, zaměřte se na obaly.
Složení vyčtěte z obalu nebo se nebojte zeptat obsluhy supermarketu, která Vám musí zodpovědět všechny otázky, které se daného produktu týkají.

Krok č. 2: Vláknina a sůl – základní pomocníci

Přestože vláknina neslouží jako zdroj energie, pro správné fungování našeho těla je velmi důležitá. Pokud tedy obsahuje pečivo aspoň 6 % vlákniny (6 g ve 100 g výrobku) je vhodnou volbou. Stejně tak vhodný druh poznáme podle nápisu S VYSOKÝM OBSAHEM VLÁKNINY (znamená to 6 a více % vlákniny).
Vláknina snižuje takzvaný glykemický index a zpomaluje tak vstřebávání cukrů do krve. Tím prodlužuje pocit nasycení, takže po pečivu bohatém na vlákninu budete mít později hlad.

Se sodíkem je to naopak…čím méně tím lépe.
Důsledkem jeho přílišného příjmu je hlavně zvyšování krevního tlaku, který patří mezi nejčastější srdečně cévní onemocnění a významně se podílí na vzniku dalších zdravotních komplikací (infarkt myokardu, mozková příhoda).
Proto je  důležité sodík ve stravě omezovat..tuhle látku do těla dostáváme hlavně jako součást soli, takže se solí posypanému pečivu raději vyhněte. Bohatě stačí sůl přidávaná do těsta.

Krok č. 3: Cereální není celozrnné

Při výběru pečiva se často necháme zmást popisky, kterým mnozí přesně nerozumí. Co je to pečivo cereální, vícezrnné, celozrnné, speciální…že.

Nejčastěji nerozumíme pojmu cereální a celozrnné pečivo. Jaký je v tom tedy rozdíl?

Cereální znamená vyrobený z mouky z cereálií, což s je vlastně všechno pečivo. A právě tady se nás snaží prodejci zmást, protože vyvolávají pocit, že toto pečivo je nějak lepší… a není.
Mnohdy také považujeme za celozrnné pečivo to, které je jen posypané semínky, ikdyž je vyrobeno z klasické bílé mouky (tahle nás klame třeba tak oblíbená cereální kaiserka).

Pokud chcete koupit opravdové celozrnné pečivo, pečlivě hledejte slovíčko CELOZRNNÝ na obalu nebo etiketě v regálu.
Takové pečivo má totiž obsah celozrnné mouky alespoň 80 % a obsahuje více cenných látek – vlákniny, minerálních látek a vitamínů.

Krok č. 4: Čím kratší složení tím lepší

Čím kratší je výčet surovin, tím lépe. V pečivu se totiž mohou vyskytovat barviva, konzervanty, kyseliny, regulátory kyselosti, náhradní sladila, aromata, zahušťovadla, modifikovaný škrob, stabilizátory, emulgátory atd. a ty opravdu ve své stravě nepotřebujeme.

Krok č. 5: Pečivo jako polotovar

V regálech se často dočtete pojem „ze zmrazeného polotovaru“...ale co si pod tím představit, že?
Prodejci musí uvádět, zda se jedná o čerstvý výrobek, nebo o výrobek rozmražený.

Horší kvalitu těchto výrobků oproti čerstvým ale potvrdila i studie na Vysoké škole chemicko-technologické v Praze. Při skladování dochází ke ztrátám vlhkosti, tvrdnutí, poškození střídky zvětšováním krystalů ledu a k narušování bílkovin, proto se do těsta často přidávají pomocné látky, případně mírně vyšší množství tuku.

Krok č. 6: Tmavé pečivo NErovná se zdravější pečivo

Tmavé nemusí znamenat zdravé. Tohle pečivo může (ale nemusí) být upečeno z obyčejné bílé (nejčastěji pšeničné) mouky, jen je do něho přimíchaná část otrub (vnější obaly zrn) a je obarvené – karamelem nebo melasou (někdy se používá i pražená čekanka nebo ječmen).

Krok č. 7: Vyzkoušejte i ostatní druhy pečiva

Vícezrnné pečivo
Pečivo vícezrnné znamená, že je vyrobené z více druhů mouky, není ale zaručeno z jakých částí zrna se skládá, takže nemusí vůbec obsahovat mouku celozrnnou.

Graham
Mouka na toto pečivo je vyrobena z celé obilky, proto obsahuje více vlákniny.

Chléb ze šrotu
Obilný šrot jsou hrubě namletá celá zrna různých obilovin, takže obsahuje nejvíce vlákniny, vitamínů a minerálních látek.

Chléb Moskva
Je vyroben jen ze žitné mouky – polovina celozrnná a polovina chlebová.

Kváskové pečivo
Je kynuté pomocí žitného kvasu (bez použití droždí). Díky tomu je chléb lépe a přirozeně konzervován, takže déle vydrží, posiluje naši střevní mikroflóru, obsahuje méně kyseliny fytinové, která může za sníženou využitelnost některých minerálních látek a je lépe stravitelný.

Žitné pečivo
Výrobky z žitné mouky mají nižší glykemický index, více vlákniny, minerálních látek i vitamínů, než výrobky z pšeničné bílé mouky. Už přídavek žitné mouky (nejlépe alespoň z 50 %) zvyšuje významně nutriční hodnotu pečiva.

Krok č. 8: Bílé pečivo už nikdy

Jste vyznavačem klasického bílého pečiva? Zkuste to změnit, protože tohle pečivo nemá skoro žádnou nutriční hodnotu. Obsahuje hlavně jednoduché cukry, proto hladinu cukrů v krvi hodně rozkolísá a Vy máte brzo hlad.

Bílá mouka je při své výrobě zbavena nutričně zajímavější vnější vrstvy. Oproti celozrnné mouce je ochuzena přibližně o 60 % vápníku, 76 % železa, 85 % hořčíku, 78 % zinku, 77 % vitaminu B1, 80 % vitaminu B2 a 86 % vitaminu E.

Pečivo nemusíte nevynechávat

Pokud si vyberete správně nemusíte pečivo vynechávat úplně. Je totiž, stejně jako celá řada příloh, zdrojem sacharidů, které dodávají našemu organismu zásadní díl energie. Takže nevynechávejte, ale pečlivě vybírejte.

Už je Vám výběr pečiva trošku jasnější? 
Jaký druh si vybíráte Vy? 

Martina Vrbická

Martina Vrbická

Martina je zdravá kuchtička, lektorka VAŘME JINAK, milovnice dobrého zdravého jídla a nemilovnice doplňků stravy.
Člověk, který něco ví o kvalitě a bezpečnosti potravin a z toho vychází.
Jejím mottem je: "Změna životního stylu nemusí být dřina a odříkání. Berme změny s radostí."

Více o Martině najdete sekci O MNĚ.
Martina Vrbická