Hrušky: 7 důvodů, proč je nepřehlížet

Dejte šanci hruškám, jedněm z typicky českých druhů ovoce.
Jsou pořád v závěsu za jablky…ale v ledasčem je předčí.
Víte proč zařadit do jídelníčku právě hrušky? Nabízím Vám 7 důvodů…

7 důvodů, proč dát hruškám palec nahoru 👍:  

1. Zásobárna vlákniny

Hrušky jsou dobrou zásobárnou vlákniny, její obsah je skoro stejný jako u jablek, ale na rozdíl od nich hrušky obsahují větší množství vlákniny nerozpustné bohaté navíc na lignin (který dává tvrdost třeba otrubám nebo i dřevu).
Rozpustná vláknina pomáhá snižovat hladinu cholesterolu v krvi a nerozpustná má projímavé (laxativní ) účinky.

2. Protizánětlivé účinky

Díky organickým kyselinám a taninům mají protizánětlivé a absorpční(vážou škodlivé látky a odvádí je z těla ven)  účinky.

3. Čističe těla

Známé jsou hlavně jejich diuretické (močopudné) účinky. Ale pozor, pokud chcete tyto schopnosti využít určitě hrušky neloupejte, význam má hlavně slupka.
Podporují také fungování ledvin, a proto se doporučují při ledvinovém selhání způsobeném zánětem nebo nefrózou. Je to dáno tím, že neobsahují žádný sodík, mají velmi málo bílkovin a jsou dobrým zdrojem draslíku.
Navíc konzumace hrušek podporuje vylučování kyseliny močové a jiných dusíkatých látek, které se v našem těle hromadí mimo jiné kvůli nadměrné konzumaci masa a masných výrobků.

4. Pomocníci střev

Díky jejich vysokému podílu vody a vysokému obsahu cenných látek působí na čištění střev, odstraňují zácpu a jiné trávící obtíže.

5. Zpevňovače cév

Vysoký obsah draslíku a to hlavně v hruškové šťávě pomáhá zpevňovat cévy a pomáhá při poruchách srdeční činnosti i při vysokém krevním tlaku.
Hrušky jsou také velice bohaté na kyselinu listovou,  která je významná pro růst a krvetvorbu.

6. Ideál pro hubnoucí

Hrušky jsou výborným ovocem pro ty, kdo milují sladké, ale nechtějí přibírat na váze – mají totiž nízkou energetickou hodnotu a velkým pomocníkem je i vysoký obsah vody (kolem 84 %).

7. Výborná stravitelnost

Jsou lehce stravitelné a prospívají trávení a to hlavně ty zralé a měkké. Je dokázáno, že už po 90 minutách od snědení se hruška dostane do tlustého střeva.

Lokální ovoce je vždy lepší

Můžeme mít sice rádi různé druhy exotického ovoce, které můžete klidně koupit v jakémkoli obchodě, přesto bychom nejvíc měli využívat právě ovoce vyrostlé v naší zeměpisné poloze, protože obsahuje v hojné míře právě to, co naše české tělo potřebuje.

Jak si jich užít co nejdéle? Tedy skladování

Hrušky, stejně jako jablka, je u nás na podzim dobrým zvykem dobře uskladnit, tedy pokud máte kam :-). Jsou-li pro uskladnění vhodné podmínky, vydrží nám klidně až do jara. Nejlépe poslouží tmavá, chladná a dobře větraná místnost s vysokou vlhkostí vzduchu, která zabrání ovoci ve vyschnutí.

Jak si je vychutnat?

1. Na syrovo

– ideální je je jíst celé neloupané třeba k dopolední svačině

2. Zdravá svačinka
Ricottový toust s hruškou

Na rozpečený toust z celozrnného chleba postupně přidejte pár lžiček ricotty, pekanové (nebo vlašské) ořechy, plátky hrušky, zakápněte lžičkou medu a dochuťte skořicí….a máte hotovo.

3. Do kaší
Hrušková kaše

Do hrnce nasypte požadované množství vloček na vaši porci, povařte je spolu s vodou a špetkou soli.
Když jsou vločky měkké, přilejte k nim mléko (živočišné nebo klidně rostlinné), pokrájenou hrušku a špetku kardamomu. Exotické koření kaši nejen ovoní, ale zahřeje váš organismus podobně jako skořice. Hotovou kaši na misce přelijeme javorovým sirupem a bílým jogurtem.

4. Křížaly z hrušek

Plátky hrušek sušíme na slunci, troubě či elektrické sušičce. Neměli bychom je sušit až dotvrda, měly by zůstat poddajné. V zim ě mohou být fajn zdravou svačinkou. Lze je přidat i přidávat i do moučníků.

5. Moučníky

– jejich sladká, až medová příchuť se báječně kombinuje s ořechy, čokoládou nebo třeba tvarohem.

Zkuste v mém crumblu vyměnit hrušky za jablka a máte zdravý dezert během chvilky. Recept ZDE.

6. Hrušková povidla
  • 2 kg hrušek
  • šťáva z jednoho citrónu
  • 200 g třtinového cukru (nemusí být – podle sladkosti hrušek)
  • 2 hřebíčky
  • 1 skořice

Hrušky omyjeme, oloupeme, zbavíme jádřinců i stopek a pokrájíme na menší kousky.
V hrnci je podlijeme 200 ml vody, přidáme koření a pod pokličkou vaříme do zhoustnutí.
Nakonec přidáme šťávu z citrónu a cukr.
Plníme do skleniček.

Tak si hrušky užijte…

Martina Vrbická

Martina Vrbická

Martina je zdravá kuchtička, lektorka VAŘME JINAK, milovnice dobrého zdravého jídla a nemilovnice doplňků stravy.
Člověk, který něco ví o kvalitě a bezpečnosti potravin a z toho vychází.
Jejím mottem je: "Změna životního stylu nemusí být dřina a odříkání. Berme změny s radostí."

Více o Martině najdete sekci O MNĚ.
Martina Vrbická

Napsat komentář